Bidrag från Konungen - Aktiviteter - Lions Club Upsala Disa
Hem · Aktiviteter · Bidrag frÃ¥n Konungen

Bidrag från Konungen

Stiftelsen Konungens Jubileumsfond för Ungdom i Sverige har tilldelat LC Upsala Disa 15 000 kronor för vårt arbete och engagemang för ungdomar. Disorna uppskattar mycket att få dessa medel som ska gå till projektet Sommarkul, som drivs gemensamt av föreningen Aktiv Ungdom Uppsala och Rädda Barnens Uppsalaavdelning.

Barn i Ã¥ldern 9 â?? 12 Ã¥r ska fÃ¥ besöka bondgÃ¥rden Resta gÃ¥rd utanför Uppsala under en dag i sommar. De fÃ¥r en rundtur efter traktor bland hagarna i ca 1 timme. DÃ¥ berättar en av personalen om djuren, vad de äter, hur de lever mm. Därefter kan barnen själva gÃ¥ runt till de olika hagarna och titta närmare pÃ¥ djuren samt gÃ¥ en slinga i naturen.

Med den här aktiviteten får barnen möjlighet att komma ut och se en del av landsbygden nära Uppala samt ta del av hur livet är på en levande bondgård idag. Det var också till Sommarkuls övriga aktiviteter som intäkterna från LC Disas Julgåvan 2020 gick.