Hem · Aktiviteter · Hur gör vi skillnad?

Hur gör vi skillnad?

Vi har roligt tillsammans, när vi samtidigt gör stor nytta.

En gång om året ordnar Disa ett Glasögonparty. Uppsalas glasögonfirmor samlar in begagnade glasögon, som klubben tar hand om: sorterar, tvättar, torkar och paketerar för transport till Vision for all.

I år samlades 10 Disor som tog hand om insamlade glasögon. Resultatet blev rekord, nära 3000 glasögon kunde skickas vidare.

Lions Club Upsala Disa samarbetar också med Cykelfrämjandet i Uppsala och hjälper vuxna att lära sig cykla. Det är en viktig del i integrationen att kunna cykla: De flesta kursdeltagarna är kvinnor. Dessa uttrycker att de vill kunna cykla i sällskap med den övriga familjen, att de behöver kunna cykla för att kunna få en tjänst inom hemtjänsten, att de vill känna sig fria att ta sig runt längre sträckor än promenader gör det möjligt.

Just nu pågår två parallella kurser med drygt 25 motiverade blivande cyklister. 7 kurstillfällen ska ge cykelglädje åt kursdeltagarna.