Hem · Julgåvan · Julgåvan 2020 till Sommarkul

Julgåvan 2020 till Sommarkul

Julgåvan 2020 samlade 41 350 kr till Sommarkul i Uppsala

In lätt kyla och i närvaro av glada Disor överlämnade Disas president Birgitta Hydén 41 350 kr till Kristina Axell, Rädda Barnen, och Lovisa Orsberg, Aktiv Ungdom.

Pengarna är ett bidrag till Sommarkul för barn och ungdom, ett samarrangemang mellan Rädda Barnen och Aktiv Ungdom.

Barn mellan åldrarna 6 - 12 år får testa på olika verksamheter däribland cirkus, fotboll, pyssel, badminton, dans med mera. Man gör också utflykter och tar med barnen till bland annat 4H. Lägren är kostnadsfria för barnen.

??rets SOMMARKUL kommer att ha en särskild satsning på tjejer i tidiga tonår med kvällsträffar och tid för tjejiga samtal och aktiviteter" säger Lovisa Orsberg.

Pengarna har samlats in genom försäljning Julgåvan 2020 till företag och privatpersoner. Julgåvan är en av LC Disas viktigaste insamlingar under året och särskilt viktigt under Coronaåret 2020. Lions Club Upsala Disas Julgåvan har delat ut 490 000 kr till forskning och till barn och ungdom med behov av särskilt stöd. Insamlingmålen har alltid lokal anknytning.

Utöver alla privatpersoner och företag som har köpt Julgåvan 2020 vill Disa rikta ett stort tack till Fyris-Tryck som har sponsrat tryckningen och RK tryck som har sponsrat kuverten.