Hem · Pressmeddelanden · Disamedlem blir ordförande för Lions Sverige

Disamedlem blir ordförande för Lions Sverige

På Lions Riksmöte i Kalmar i helgen valdes Vivianne Eriksson från Lions Club Upsala Disa till ordförande i svenska Lionsledningen. Lions är en av världens största hjälporganisationer med 45 000 klubbar och 1,4 miljoner medlemmar i 206 länder. I Sverige finns 500 klubbar.

alt

Vivianne Eriksson är egenföretagare som tillsammans med kollegor driver ett företag med tjänster inom ekonomianalys. Hon sitter dessutom i två företagsstyrelser. Vivianne har ett starkt socialt engagemang. 1987-88 startade hon Lions Club Upsala Disa och var även med och startade Lions Club Uppsala Linné. 1992-1993 var Vivianne världens andra kvinnliga distriktsordförande. Nu är hon den andra kvinnliga svenska ordföranden sedan Lions Sverige startade 1948. Vivianne har varit djupt engagerad i internationella ungdomsutbyten och uppbyggandet av Casa Minunata, en skola för funktionshindrade i Rumänien som svenska Lions har uppfört, och varit aktiv i skolans styrelse. Två gånger har Vivianne fått Melwin Jones Fellowship – Lions Clubs Internationals högsta hedersutmärkelse.

-Vi är oerhört stolta över Vivianne i Lions Club Upsala Disa – hennes stora engagemang för Lions verksamhet såväl nationellt som internationellt betyder mycket för hela vår klubbs verksamhet, säger klubbens president Inger Widerlöv Nilsson.

Lions organisation och administration betalas helt av medlemsavgifter. Alla insamlade medel går oavkortat till ändamålet, läs mer på www.lions-club-upsala-disa.se och www.lions.se. Svenska Lions har ett unikt samarbete med Myndigheten för samhällsskydd och beredskap MSB. Tält som bekostas av svenska Lionsklubbar skickas till katastrofområden runt om i världen och MSB svarar för fraktkostnaden, se www.msb.se/nyheter och Lionstält

Pressmeddelande 10 juni 2011