Disamedlem blir ordförande för Lions Sverige - Pressmeddelanden - Lions Club Upsala Disa
Hem · Pressmeddelanden · Disamedlem blir ordförande för Lions Sverige

Disamedlem blir ordförande för Lions Sverige

På Lions Riksmöte i Kalmar i helgen valdes Vivianne Eriksson från Lions Club Upsala Disa till ordförande i svenska Lionsledningen. Lions är en av världens största hjälporganisationer med 45 000 klubbar och 1,4 miljoner medlemmar i 206 länder. I Sverige finns 500 klubbar.

alt

Vivianne Eriksson är egenföretagare som tillsammans med kollegor driver ett företag med tjänster inom ekonomianalys. Hon sitter dessutom i tvÃ¥ företagsstyrelser. Vivianne har ett starkt socialt engagemang. 1987-88 startade hon Lions Club Upsala Disa och var även med och startade Lions Club Uppsala Linné. 1992-1993 var Vivianne världens andra kvinnliga distriktsordförande. Nu är hon den andra kvinnliga svenska ordföranden sedan Lions Sverige startade 1948. Vivianne har varit djupt engagerad i internationella ungdomsutbyten och uppbyggandet av Casa Minunata, en skola för funktionshindrade i Rumänien som svenska Lions har uppfört, och varit aktiv i skolans styrelse. TvÃ¥ gÃ¥nger har Vivianne fÃ¥tt Melwin Jones Fellowship â?? Lions Clubs Internationals högsta hedersutmärkelse.

-Vi är oerhört stolta över Vivianne i Lions Club Upsala Disa â?? hennes stora engagemang för Lions verksamhet sÃ¥väl nationellt som internationellt betyder mycket för hela vÃ¥r klubbs verksamhet, säger klubbens president Inger Widerlöv Nilsson.

Lions organisation och administration betalas helt av medlemsavgifter. Alla insamlade medel går oavkortat till ändamålet, läs mer på www.lions-club-upsala-disa.se och www.lions.se. Svenska Lions har ett unikt samarbete med Myndigheten för samhällsskydd och beredskap MSB. Tält som bekostas av svenska Lionsklubbar skickas till katastrofområden runt om i världen och MSB svarar för fraktkostnaden, se www.msb.se/nyheter och Lionstält

Pressmeddelande 10 juni 2011