Hem · Julgåvan · Guldregn över Uppsala Handikappidrott

Guldregn över Uppsala Handikappidrott

Uppsala Handikappidrott får 40 000 kr från Julgåvan av Disa och 10 000 kr från Konungens jubiléumsfond.

Vid Disa sommaravslutning 8 juni fick Maria Therese Renemar och Livia Svedberg från Uppsala Handikappidrott ta emot 10.000 kr från Konungens jubiléumsfond för arbete bland barn och ungdom. De redogjorde för vad pengarna kommer att användas till. De pengarna sponsrar bland annat helårskort för 28 barn och unga för att träna inomhusbangolf.
UHI bjöd även in Disorna till prova på-aktiviteter en lämplig dag i höst.

Tidigare i år, på Lions Club Upsala Disas månadsmöte i februari på Clarion Collection Hotel, överlämnade president Birgitta Hydén 40 000 kr till Maria Thérese Renemar och Lidia Svedberg UHI. Gåvan är ett bidrag för att ge barn och ungdomar möjlighet att prova på spännande idrottsaktiviteter.

- Gåvan är ett välbehövligt bidrag och särskilt viktigt efter denna pandemi när många idrottsaktiviteter har ställts in. Vi kommer att återstarta bowling, fotboll, åka på cuper, skolkampen mm säger Maria Thérese Renemar.

Pengarna har samlats in av Lions Club Upsala Disa genom försäljning av Julgåvan 2021 till företag och privatpersoner. Julgåvan är en av LC Disas viktigaste insamlingar under året. Lions Club Upsala Disas Julgåvan har delat ut 530 000 kr i Uppsala till forskning och till barn och ungdom med behov av särskilt stöd.

UH-idrott vill medverka till de positiva effekterna av parasporten och nå så många personer med funktionsnedsättning som möjligt. Föreningen är en viktig länk i idrottsrörelsen och är ansluten till Svenska Parasportförbundet. UHI bildades 1966 och arbetar för en ökad jämställdhet i en tillgänglig och inkluderande miljö. Grunden för aktiviteterna är fysisk och psykisk hälsa, social utveckling och känsla av samhörighet och glädje. Föreningen har i dag 10 olika sektioner inom t.ex. simträning, friidrott, boccia, fotboll, bowling och parabangolf.

Maria Thérese Renemar och Lidia Svedberg UHI, tar tacksamt emot 40 000 kr av Birgitta Hydén, Disas president.