Hem · Arkiv · Verksamhet · Journalisten blev uppskattad författare

Journalisten blev uppskattad författare

2023 års första möte började med besök av författaren Christina Wahldén. Hon inledde med att berätta lite om sig själv och sin bana från journalist till författare. Hon skriver berättelser som är angelägna och som berättar något om vår tid. Oftast är det verkligheten som inspirerar. Länge skrev jag mest ungdomsböcker, men på senare tid skriver hon också för vuxna och på så kallad lättläst svenska.

Ungdomar har varit en stor målgrupp, där hennes första bok Kort kjol (1998) fortfarande är aktuell och används i skolorna. De senaste åren har hennes böcker i allt högre grad utspelat sig i länder där mänskliga rättigheter inte är en självklarhet. Vill du som läsare besöka olika länder, lära känna starka och självständiga personer och få historisk bakgrund såväl som nutid, så rekommenderar vi som lyssnade att du läser Christinas böcker.