Hem · Julgåvan · Julgåvan 2021

Julgåvan 2021

Julgåvan 2021 är ett bidrag till UHI - Uppsala Handikappidrott för att ge barn och ungdomar möjlighet att prova på spännande idrottsaktiviteter.

UH-idrott ska verka för alla oavsett ålder, kön och funktion. Målet är att alla, oavsett funktion ska ha samma möjlighet och rättighet som andra att välja sin aktivitet. UH-idrott vill medverka till de positiva effekterna av parasporten och nå så många personer med funktionsnedsättning som möjligt.
Föreningen är en viktig länk i idrottsrörelsen och är ansluten till Svenska Parasportförbundet. UHI bildades 1966 och arbetar för en ökad jämställdhet i en tillgänglig och inkluderande miljö. Grunden för aktiviteterna är fysisk och psykisk hälsa, social utveckling och känsla av samhörighet och glädje.
Föreningen har i dag 10 olika sektioner inom t.ex. simträning, friidrott, boccia, fotboll, bowling, parabangolf och anordnar även idrottsarrangemang utanför föreningens ordinarie verksamhet som samverkanspart i olika evenemang tillsammans med företag, assistansbolag, grundskolan, särskolan och andra föreningar t.ex. Skol DM-tävlingar i friidrott, Särstriken i bowling, Special Olympic School Day.
UH-idrott har även olika prova-på aktiviteter i form av rullstolsbasket, boccia, goal ball eller rullstolsinnebandy. Föreningen är en viktig samverkanspart till Uppsala Bangolf har tillsammans byggt en äventyrsbana som gör det roligare och enklare för barn och unga samt personer med funktionsnedsättning att spela bangolf.

Läs mera om UH-idrott på www.uhi.nu